Leren plannen, waarom eigenlijk? Is het nuttig en wat is het doel? Dat is het eerste wat veel jongeren zich afvragen wanneer ze horen dat leren plannen handig is voor school of studie.

Vaak noteren zij huiswerk, toetsen of andere deadlines wel in een agenda (tenzij dit voor hen gedaan wordt door de docent in een applicatie als Magister of Somtoday), maar doen daar weinig anders mee dan ervoor zorgen dat de opgegeven stof op tijd af is. Dit betekent meestal dat zij op een dag kijken wat er de dag erna af moet zijn.

Met maakwerk is dat meestal geen probleem, bij leerwerk vaak wel. Leerwerk behoeft herhaling om in het geheugen opgenomen te worden en veelvuldig herhalen zit er niet in als je 1 dag van te voren pas in je agenda kijkt.

Hier begint het nut van plannen zichtbaar te worden. Wanneer je leermomenten plant, enige dagen voor de deadline, dan kan je lesstof herhalen en zit het beter in jouw geheugen. Dit leidt tot betere resultaten en hogere cijfers.

Een andere positieve bijkomstigheid van plannen is dat je er nooit ‘opeens’ achterkomt dat het werk voor de volgende dag teveel is om op 1 dag (vaak middag of avond) te maken. Dit leidt tot stress en in het ergste geval tot slechte resultaten of sancties omdat je iets niet hebt weten af te maken. Wanneer je studiemomenten inplant voor iedere taak die je opgegeven krijgt, dan weet je hoeveel tijd je nodig hebt hiervoor, en weet je ook precies hoeveel tijd je over hebt voor jouw hobby’s of sporten.

Dat laatste is misschien nog wel het meest fijn. Een goede planning leidt ertoe dat je meer controle hebt over jouw tijdsbesteding en dat je zonder zorgen kunt genieten van chillen met vrienden, hobby’s of sporten. Wie wil dat nu niet?

#lerenplannen #nut #waarom #voordelenvanplannen #controleoverjouwtijdsbesteding

Categories:

Tags:

Comments are closed