Menig startende scholier of student maakt het moment mee dat zij zich achter de oren krabben. Ze hebben voor een toets geleerd, maar geen goed cijfer gehaald. Terwijl ze dus wel geleerd hadden, want ze hadden de lesstof toch gelezen …

Lezen en leren. Ze hebben met elkaar te maken, maar het een is het ander niet. Leren start vaak met lezen. Met lezen maak je je de stof globaal eigen. Daarna begint het leren pas.

Daarna?! Ik hoor de verontwaardigde uitroep van de jongeren al, zie hun rollende ogen en hun armen boos omhoog schieten…

Maar ja, daarna…

Veel hebben leerlingen lezen gebruikt als enige strategie om stof eigen te maken. Velen zijn daar ook heel ver mee gekomen, maar tot diepe verwerking van de stof is het vaak niet gekomen. In het ergste geval is het merendeel van de lesstof de dag na de toets al vergeten.

Dat kan anders. En ‘moet’ ook anders. Tenminste als je wilt dat jouw resultaten zodanig zijn dat ze leiden tot het behalen van een diploma. En als je wilt dat jouw studietijd niet aanvoelt als een grote stress boel waarbij je maar achter de feiten aan blijft lopen.

Leren start met lezen van de lesstof. Daarna start de verwerking, het daadwerkelijke leren. Verwerken is niet meer of minder dan de stof eigen maken. Je gaat op zoek naar verbanden. Binnen de stof, maar ook daarbuiten. Je stelt jezelf vragen over de stof, kijkt filmpjes erover en je praat erover.

De beste manier om te checken of je de lesstof goed beheerst is het een ander alles uit te leggen. Op het moment dat jij een ander kunt vertellen waar iets over gaat, of hoe iets werkt, weet je dat je de stof beheerst en eigen hebt gemaakt. Dat is het moment waarop je zelfverzekerd aan de test kan gaan deelnemen.

Wil je meer leertips? Lees dan de blog ‘leertips en strategieën’.

#lerenleren #lezenvsleren #stofeigenmaken #goederesultaten

Categories:

Tags:

Comments are closed